Systémy odpružení a řízení v moderních osobních automobilech, SUV a nákladních vozidlech plní několik funkcí, od navigace v různých podmínkách na silnici až po směrování vozidla požadovaným směrem. Zásadní roli v tomto procesu hraje řídicí tyč.
Ale stejně jako jiné díly, ani tyto řídicí tyče nemají dlouhou životnost. Jak poznáte, že vám ta vaše již selhává nebo se kazí? Zde je několik příznaků, na které je třeba si dát pozor:
Obsah:
Skřípání nebo cvakání při otáčení volantem
Jakmile při každém otáčení volantem uslyšíte skřípavé, cvakavé, drnčivé nebo vrzavé zvuky, je pravděpodobné, že pocházejí z ložisek nebo vnitřních převodů řídicí tyče. K tomuto problému často dochází v průběhu času, takže je pravděpodobné, že jej čas od času uslyšíte.
Pokud se však problém při řízení objevuje neustále, možná byste měli nechat problém zkontrolovat mechanikem dříve než později, protože nikdy není bezpečné řídit, pokud je řídicí tyč vašeho vozidla již poškozená.
Funkce naklápění řízení se odmítá zablokovat
Funkce naklápění volantu je jednou z nejpohodlnějších součástí volantu, která umožňuje řidiči nastavit polohu a úhel volantu pro lepší pohodlí nebo efektivnější ovládání. Funkce umožňuje volantu volný pohyb, ale nakonec by se měl zablokovat. Zajišťuje, že volant bude při jízdě pevný a bude mít pro vás nejlepší úhel a výšku.
Pokud se však volant nepodaří uzamknout, je to naléhavé varovné znamení, že je něco v nepořádku se samotnou tyčí nebo některou z mnoha součástí volantu. Nikdy nejezděte s vozidlem, ať se děje cokoli, jakmile tento problém zaznamenáte. Odblokovaný volant může představovat potenciálně nebezpečnou situaci. Okamžitě zavolejte mechanika, aby problém zkontroloval a odstranil za vás.
Volant se nevrací zpět do středu
Kdykoli řídíte vozidlo, musí se jeho volant po zatočení automaticky vrátit do středu nebo do nulové polohy. Jedná se o bezpečnostní prvek zavedený s posilovačem řízení.
Pokud se volant po uvolnění volantu automaticky nevrátí do středu, je to s největší pravděpodobností důsledek zablokování řídicí tyče nebo rozbitého ozubeného kola v jednotce. Ať už se jedná o cokoli, tento problém vyžaduje okamžitou kontrolu a pozornost odborného mechanika.
Hrubý chod volantu
Součásti posilovače řízení by dnes měly pracovat trvale a hladce. Pokud je volant při každém zatáčení hrubý nebo se při otáčení volantem ozývá určité praskání, je problém často způsoben omezením v tyči. Uvnitř tyče se nachází několik těsnění a převodů, které napomáhají správné funkci systému řízení.
Vzhledem k tomu, že se do tyče může dostat prach, nečistoty a úlomky, mohou dovnitř padat předměty, které blokují převody při hladkém chodu. Jakmile si tohoto problému všimnete, obraťte se na mechanika, aby řídici tyč zkontroloval a nechal jej ihned opravit.